......

Miljö- och biogeokemi

Inom forskningsområdet miljö- och biogeokemi studerar vi hur kemiska ämnen sprids i miljön, samt vilka kemiska och biologiska faktorer och processer som styr biogeokemiska kretslopp. Forskningen är därför av central betydelse i strävan efter ett hållbart samhälle. Vi studerar även hur människor utsätts för kemikalier (både inomhus och utomhus) och tar fram metoder och strategier för att utvärdera detta. Vår forskning strävar efter att upptäcka miljö- och hälsoproblem orsakade av kemikalier samt att hitta lösningar på dessa problem.

Forskning inom miljö- och biogeokemi omfattar ett stort antal projekt, allt från grundläggande och nyfikenhetsdrivna studier till studier som syftar till att finna innovativa lösningar på miljöproblem. Ett exempel på grundforskning är studier på molekylär nivå av biogeokemiska processer, till exempel hur växthusgaser som koldioxid och vattenånga sätter sig fast på mineralpartiklar i atmosfären och i jordar, något som bland annat kan påverka molnbildning och vattenkvalité i regn. Den tillämpade forskningen omfattar t.ex. utveckling av kostnadseffektiva och hållbara metoder för sanering av förorenad jord, rening av process- eller avloppsvatten, och hur miljöfarliga ämnen bildas vid förbränning eller värmebehandling av t ex trä och sopor. Gemensamt för forskningsprojekten inom området är att vi använder oss av bästa tänkbara metoder för att provta och mäta kemikalier i miljön, i människor och i djur. Vår forskning är indelad i fem inriktningar: arbetsmiljökemi, biogeokemiska processer, miljöanalytisk kemi, mätning och modellering av substansers öde i miljön, och termisk bildning av persistenta organiska substanser.

Forskningsledare

Andersson, Patrik

Patrik AnderssonForskningsprojekten omfattar effekter och transformationsprocesser för organiska industrikemikalier som studeras med kombinationer av experimentella och beräkningsbaserade verktyg. Det övergripande målet är att öka förståelsen för föroreningars interaktioner med kritiska biologiska system inklusive det endokrina systemet men också processer relaterade till abiotiska omvandlingsvägar. Forskningen har som målsättning att identifiera framtida föroreningar men också ge vägledning i utvecklingen av mer hållbara kemikalier.

Björn, Erik

Erik BjörnForskningen är inriktad på studier av metallföreningars kemiska och biologiska processer i ekosystem, biologiska system och industriella processer. Vi utvecklar nya kraftfulla analytiska tekniker och metoder för att studera kemisk speciation samt reaktionsmekanismer och hastigheter.  Ett viktigt fokusområde är studier av kvicksilvers biogeokemiska processer i akvatiska och terrestra ekosystem, samt i industriprocesser.

Boily, Jean-François

Jean-Francois BoilyMineralytor fungerar som reaktiva center för gaser, vatten och för substanser i lösningar. De spelar därmed en central roll i geokemiska, atmosfäriska såväl som tekniska processer. Vår forskning fokuserar på oorganiska kemiska reaktioner vid mineralytor och innefattar både experimentella och teroretiska angreppssätt för att bättre förstå kemiska processer på molekylnivå.

Fick, Jerker

Jerker FickMin forskning fokuserar på förekomst, nedbrytning och effekter av läkemedel i miljön och omfattar; utveckling av prioriterings- och urvals-metoder, utveckling av analytiska metoder baserade på vätskekromatografi kopplad till masspektrometri , nedbrytnings- och övervaknings-studier och effektstudier . Mitt arbete är tvärvetenskaplig och jag har flera pågående samarbeten med forskare från olika discipliner

Haglund, Peter

Peter HaglundForskningen är inriktad på utveckling av avancerade verktyg för miljö- analytisk kemi, särskilt tvådimensionell kromatografi och avancerad masspektrometri. Verktygen används sedan för att identifiera nya miljögifter och för att studera deras källor, spridning, fördelning, transformering och biologiska effekter.

Jansson, Stina

Stina JanssonForskningen fokuserar på bildning, omvandling och nedbrytning av organiska miljögifter i termiska processer av olika slag, exv förbränning, pyrolys och torrefiering av biomassa, förbränning och samförbränning av avfall, och industriella processer. Vi studerar även material och fraktioner som idag betraktas som avfall men som genom termisk behandling resulterar i högvärdiga material lämpliga för användning i innovativa tekniska och/eller miljörelaterade applikationer som exempelvis vattenreningsadsorbenter.

Karlsson, Torbjörn

Torbjörn KarlssonForskningen är fokuserad på metallers förekomstformer (speciering) i olika miljö prover t.ex., organiskt material, jordar och ytvatten. För att studera detta används olika spektroskopiska tekniker i kombination med modellering och våtkemiska metoder. Målet är att öka vår kunskap på molekylär nivå om hur metaller transporteras, tas upp och fastläggs i olika miljöer.

Lindahl, Roger

Roger LindahlForskningen inom Arbetsmiljökemi är inriktat mot utveckling av metoder för bedömning av kemiska hälsorisker i arbetslivet. Fokus för min forskning är utveckling och testning av metoder för mätning av kemiska ämnen i luft och på hud. De ämnesgrupper jag arbetat med har framför allt varit små reaktiva föreningar som aldehyder, aminer, epoxider och isocyanater.

KontaktinformationHemsidaHemsida arbetsmiljögruppen

Linder Nording, Malin

Malin Linder NordingForskningen är inriktad på metabolomik, med fokus på bioaktiva lipider. Vi utvecklar protokoll för analys av endokannabinoider, prostaglandiner och andra oxylipiner som bland annat fungerar som inflammatoriska signalmolekyler. Analysprotokollen används för att studera hur nutrition och exponering för luftföroreningar påverkar hälsan. Vi undersöker också olika behandlingsmetoder, till exempel nya läkemedelskandidater för lungsjukdom.

Lundstedt, Staffan

Staffan LundstedtForskningen är inriktad mot studier rörande bildning, förekomst och fördelning av organiska ämnen i miljön, med ett speciellt fokus på förorenad platser. Ämnesgrupper som studeras är t.ex. polycyckliska aromatiska kolväten (PAH) och deras omvandlingsprodukter, samt bromerade dioxiner. Forskning bedrivs också kring utveckling av analytiska metoder för de aktuella ämnesgrupperna.

Kontaktinformation

Lövgren, Lars

Lars LövgrenMin forskning handlar i huvudsak om miljöstörande metaller och andra oorganiska ämnen i förorenade jordar och industriella avfall, speciellt i gruvavfall. Fokus i min forskning riktas mot sorptionsprocesser på mineralytor och fastläggning till naturliga organiska ämnen. Material och geokemiska processer som leder till att föroreningar avlägsnas från vattenfas i mark och i ytvatten studeras och beskrivs på molekylär

Nygren, Olle

Olle NygenForskningen inom området Arbetsmiljökemi riktas mot att med organisk och oorganisk analytisk kemi karakterisera kemiska hälsorisker i arbetslivet. Vårt syfte är att utveckla enkla användarvänliga metoder för att mäta exponering för kemiska ämnen i arbetslivet och i inomhusmiljöer. Min del i denna forskning fokuseras mot metoder för att mäta exponering för läkemedel, luftburna och deponerade aerosoler i arbets- och inomhusmiljöer.

KontaktinformationHemsidaHemsida arbetsmiljögruppen

Ramstedt, Madeleine

Madeleine RamstedtForskningen i Madeleines grupp undersöker lösningskemin hos antibakteriella och biofilmshindrande metallkomplex bestående av t ex galliumjoner. Förutom detta undersöks hur ytkemin hos bakterier och material påverkar bakteriell adhesion och biofilmsbildning, något som t ex har betydelse för bakteriell adhesion på medicinsk utrustning eller i miljön.

Shchukarev, Andrey

Andrey ShchukarevProcesser vid ytor och vid gränsytan mellan fast fas och lösning är fokus i ett flertal samarbetsprojekt. Den huvudsakliga tekniken som används är röntgen fotoelektronspektroskopi (XPS), särskilt cryo-XPS. Den används för att studera den kemiska sammansättningen hos ytor och att karaktärisera intakta gränsytor av biologisk och miljömässig relevans. Målet är att förstå bildningen av det elektriska dubbellagret som är en nyckelegenskap inom gränsytornas kemi.

Sjöberg, Staffan

Staffan Sjöberg Min forskning syftar till att förstå kopplade kemiska processer i akvatiska system. Baserat på termodynamiska data designas modeller som beskriver metalljoners komplexkemi i system med oorganiska och organiska ligander. Förutom den kemiska speciationen, beskrivs fasta fasers bildning och upplösning samt dessa fasers ytkemiska egenskaper.

Söderström, Hanna

Hanna SöderströmVår forskning är inom området miljöanalytisk kemi och syftar på att utveckla analysmetoder och genomföra studier på hur läkemedel sprids till och i akvatiska miljöer, och vilka effekter detta kan få med fokus på antivirusläkemedel och antibiotika och risk för miljömässig resistensutveckling hos virus och bakterier.

Tesfalidet, Solomon

Solomon Tesfalidet Forskningen fokuserar på utveckling och tillämpning av analytiska metoder för specieringsanalys av oorganiska och organometalliska föreningar. Analysmetoderna som används baseras på kromatografisk separation (HPLC, GC) och spektrofotometrisk detection (MS, ICP-MS, AAS). För att undersöka och korrigera för eventuell omvandling/nedbrytning som kan inträffa under analys av organometalliska föreningar används kalibreringsmetoder baserade på species-specifik isotoputspädning.

Tysklind, Mats

Mats TysklindForskningen omfattar studier om såväl gamla som nya miljögifters beteende i miljön. Speciellt intresse för föroreningar i mark och vatten och att utifrån miljögifters inneboende egenskaper förstå hur de transporteras, omvandlas och tas upp av olika organismer. Vidare studeras grundläggande processer för utveckling av ny miljöteknik för förorenad mark och vatten. Exempel på ämnen som studeras är dioxiner, läkemedel and biocider.

2015-02-11